Tietoja minusta

Oma kuva
Vanheneva ja haurastuva: ilman sarvia ja kohta varmaan hampaita; exänä: ope (luokan-, erityis-), lautamies + ties mitä - ja mikä huvittavinta = humanististen tieteiden kandidaatti HUK. Tällä POTULLA eli potalla ähistään omanlaisesti, ylen viisaita vältellen. (Blog content may be published in part or entirety by any print, broadcast or internet/digital media outlet, or used by any means of social media sharing.)

sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Taidetunne - tekee niin gutaa

Opettaja tuli, lehti, ikään kuin vanhasta muistista 2/2015. Hyvä kun tuli, olisi mennyt taas yksi oivallinen juttu ohi suun.


Tohtori kannessa, sisempänä toinen, se joka enemmän sytytti  ja innosti.

Kas tässä:

Alma Muukka-Marjovuon väitös Taidetunteen kasvattaminen - Lilli Törnudd taidekasvatuksen maailmoja luomassa, Aalto-yliopiston Taiteen laitos.
'Lilli Törnudd halusi myös ohjata nuoria kuluttamisen sijasta taiteen pariin. Taide antaa elämälle merkityksellisyyttä ilman, että pitää koko ajan hankkia jotain uutta.'



Yhdyn, riemurinnoin.
Vaan tämäkös huvitti, yhteinen sytyttäjä, minut jo ennen Alma Muukka-Marjovuota, joka kertoo:
”Kenties taidekasvatuksen tutkimiseni alkoi, kun viisivuotiaana matkustin ensimmäistä kertaa ulkomaille, Leningradiin."
Minäpä olin sentään jo seitsemäntoista, äiti minullakin mukana. Alma M-M silti jatkakoon:
"Leningradissa tsaarinaikaiset Pietarhovin suihkulähdepuiston pronssiset, kultaiset, hopeiset ja väritetyt muodostelmat olivat mykistäviä."
Ja koko se rinne kun kantosiipialukselta harpoimme maihin!
"Olin haltioitunut, taidetunteen vallassa ja onnellinen."
Niin minäkin, mutten siitä kenellekään maininnut, koska useimpia tuntui kiinnostavan ennen muuta sukkahousukauppa. En äidillekään, joka osti jäätelöt, semmoiset lötteröt jotka maistuivat vähemmän taivaallisilta.

AMM opettaa taiteita Sibelius-lukiossa. Minä opetin vain kyläkoulussa liki Venäjän rajaa, mutta silti samoin ajatuksin.
"Kauneuden aistiminen ja taiteen tekeminen kehittää myös empatiaa."
Sitäpä samaa yritin itsekin, vaan kovasti tuntui paine ylemmiltä tahoilta olevan pluskvamperfektien, neliökilometrien (km²), kuutiodekametrien (dm³) yms. tiedon hallinnan suunnalla.
Lapsilla ja opella olisi tosin ollut intressi aivan muualla. Vautsivau! ne poikaviikarit!

Kognitio kömpi affektion edellä - hanttiin sille löimme, mutta minkäs me mahdoimme!

Sopeutumisvaikeuksia meillä oli sellaiseen laitokseen. Minulla lipo 40 vuotta!
Sillä nahoissamme tunsimme risukoissa rämpiessämme, kedoilla ja niityillä vaellellessamme, vaikkapa törmätessämme retkillämme laitumella synnyttävään lehmäemoon, syntymäihmettä katsellessamme, että hei! täm' on elämää ja tämä on raadollisuudessaan sykähdyttävää, herttaista, siroa, kaunista. Liikuntatunnin peitenimellä tuokin pitkä syntymävaellustiima aamupäivän teoriatunnit syrjäyttäen piti suoritettaman: kun oli niin kuulas syyspäivän aamupäivä.

Siinä todistimme taas kerran sitä mitä AMM sittemmin todeksi tohtoroi:
"Samalla kun ihminen herkistyy löytämään ympäriltään piilotettua tai vähän arvostettua kauneutta, hän muuttuu herkemmäksi muita ihmisiä ja luontoa kohtaan."


-4C  hiihdot 283 km/€

6 kommenttia:

  1. :) Kiitti inspiroitumisesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. A
      meilläkinhän pyrittiin koko koulussa tuon tapaiseen yhdistetyillä valinnaisilla mukuliain tunneilla, 2h per viikko. Kädentaidon lisäksi jalkataito on tarpeen.

      Poista
  2. Oli kiva tehdä elämästä taidetta. Oma rohkeuteni ei olisi yksin riittänyt, mutta kun työporukalta sain ymmärrystä ja ennen muuta esimieheltä kannustusta, se onnistui. Olisipa ollut turhauttava ja tylsä neljännesvuosisadan rupeama, jos olisi tarkasti noudatettu opetussuunnitelmia ja kirjojen etenemistä. Tässä varmasti, jos elossa oltaisiin, odottelisin kiihkeästi tipattoman tammikuun päättymistä.

    Mats-kuoma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. matsku-oma

      sitten sutoset hyökkäsivät kirkolta. Sen pituinen se. Kova tieto voitti.
      Aikansa kutakin.

      Jopa olis ollu vilu ilman sinua toimessa.

      ps.
      tehtävä: löydä diminutiivi yltä - ja ajattele miksi sana on diminutiivissa.

      Poista
  3. Se on sivuseikka. Etsi diminutiivi seuraavasta lauseesta ja ajattele miksi sana on diminutiivissa. Siitäkö vain rakentuu ihminen?

    VastaaPoista