V oppitunti
"Kerran vielä, pojat ja tyttö!
Pian Balkanin länsilaita on kaluttu ja hallinnassa.
Pääkaupungit?
Rahat?
Asukkaat?
jne.
Vaikka tosiasiahan on, että yhä ylinnä muistiin ja mieleen ovat syöpyneet nuo 1990-luvun tappopomot:
joista elossa enää Haagissa tuomiotaan odottava 75-vuotias Ratko Mladić.
Kuriositeettina kielen päällä pyörimässä myös Bosnia-Herzegovinan raha. Markka!

Eikähännäitä
todellisia
muraaleja
B-H:sta
niin
vain
unohda.
Kroatiapa
on jo toista maata - turistille ainakin:
aukaisee vaan parvekkeen oven ja katsoo - pala Adrianmerta edessä uima-altaiden takana.
Tosin ei sinnekään,
ainakaan tänne jyrkkäkalliorantaiseen Dubrovnikiin,
heikkokoipisten auta
lomailemaan lentää
kompuroimaan.
Ja niin on viikko vierähtänyt ja viimeinen ilta tummentunut,
edessä pian ne kuuluisat kotiolot: kylmä totuus.
Vilkaisu viimeisenä iltana
huoneen ikkunasta- alemma,
alemmaksi -
ja yövuoteelle näkyy
laiva!

ranskalaisia?
italialaisia?
espanjalaisia?
tai
sakujako laiva täys?
jos,
niin:
"Gute Nacht!"
Aamusella kamat kassiin
ja
ruskein ruumihin tuuleen ja tuiskuun lentää liihottelemaan iloiseen P-Karjalaan ...
Josko se siitä sitten uusi hiihtokausi ja itserahastus sen myötä taas käyntiin pyörähtäisi!
Lapsoset. Tämä oli vihonviimeinen lomaoppitunti. Painukaas loputkin lomille."









