"Mukava kun te ahkerimmat ja kilteimmät oppilaat saavuitte kouluun syyslomasta huolimatta.
Nyt kun nuo villeimmät pojat (EJ, Voksi sir, Kavi, KR) ovat lomilla, eivät ole lisää kolttosia oppimassa, niin voimme käydä läpi Balkanin-matkan rumimman osuuden: sodan jälkiä havainnoimassa.
Kenen kantti kestää, voi sitten kotonaan käydä, ei kuitenkaan yksin, Ylen Elävä arkisto -sivulta 'Kansa, jonka maailma petti' katsomassa vuosien faktat ja kauheudet.
Jätetään tuo oppinut pahantrio - Milošević (lakimies), Karadžić (psykiatri), Mladić (kenraalieversti) - sinne arkiston selvitettäväksi, ei puhuta niistä
vaan
poiketaan Kroatiasta Mostariin Bosnia-Herzegovinaan Neretvajoen tuntumaan, missä Stari most -silta on milloin erottanut milloin yhdistänyt kroaattien ja bosniakkien asuttamat alueet.
Ensin
katsomme kun uimahyppääjä valmistautuu parinkymmenen metrin hyppyyn tuolta sillalta:
![]() |
| "Hyppään, kunhan katselijajoukko kerää kasaan 25 euroa." |
Emme jää vartoomaan, vaan kurvaamme joukkoon sakeaan.
![]() |
| Oli ukko, näemmä, jo saanut roposensa ja hypätä huiskauttanut Stari mostilta Neretvaan. |
on katsottu
ja ostettu
on
aika palata
Stari mostia,
Unescon suojelukohdetta,
pitkin
poikin
takaisin
totuuden ääreen -
tutkimaan sodan arpia Bulevarille, joka jakoi tuolloin kaupungin kahtia.
Mostarissa ei muraalimaalareita tarvita, mm. tuo ym. koulujakäynyt kolmikko joukkoineen maalasi ammussirpaleillaan yhä näkyvästi.
Jotta tämmöinen
sotamoraalimuraalioppitunti tänään. Ja nyt kipinkapin kotiin - haavoja nuolemaan."




