(Putinin meininkiä)
Niinistöä ennen vain Mannerheim
on presidenttinä pukeutunut
siviilissä.
- sota tai rauha?
Tekijästä: Suomen arvostelijain liiton eli SARVin JÄSEN - ja sen tasossa huomaa 🤣😊🙃
(Putinin meininkiä)
Niinistöä ennen vain Mannerheim
on presidenttinä pukeutunut
siviilissä.
- sota tai rauha?
Siis: Vanja raataa korvauksetta kuolleen sisarensa maatilalla, jonka tuotot nappaa leskeksi jäänyt ja uudelleen avioitunut epäkäytännöllinen professorismies. Liki viiskymppisenä Vanja saa tarpeekseen ja räjähtää kun tuo proffanpiru sanoo myyvänsä tilan, jotta kykenee viettämään kaupunkielämää nuorikkonsa kanssa. Vanja jäisi osattomaksi, vaille paikkaa ja palkkaa luonaan asuvan siskon tyttären Sonjan kanssa. Kylän lääkäri pyörii talonkuvioissa mukana.
Kukapa ei räjähtäisi.
No niinhän Riäkky-talviteatterissa aina - kesäisin sitten ne kepeämmät kuviot, kuten viime kesän Katri Helena, vaikkei nyt sekään pelkkää ilottelua ollut, vaan taitavasti Kaija Pakarisen ohjaamaa elävää elämää kaikkine panuineen ja liimataisineen.
Tšehovin ajaton teksti luonnon kunnioittamisesta ja hukkaan heitetyn ihmiselämän turhuudesta kiinnostaa. Ja ennen kaikkea näyttelijöiden takia homma uppoaa sisuksiin, ei pelkästään onnistuneista roolisuorituksista, vaan myös siksi, että kaikki esittäjät ovat pitäjillä pyöriviä tuttuja naamoja.
Nyt noin toisenlaisina habituksina tuossa edessä!
Ketterä Ilpo Jorasmaa oikkuillen laahustamassa nyt äkäisenä Serebrjakov-vanhuksena, myymässä vaimovainaan tiluksia ja jättämässä lankonsa ja tyttärensä puille paljaille. No vallanmainio äreä kitupiikkihän Ilpo oli myös siinä Dickensin Joulutarinassa. Ilpon luonteen vastaista. Vaatii taitoa heittäytyä nurinniskoin.
Entä itse Vanja-eno? Tänne hännille jäi, muttei huonouttaan, vaan kun Hermanni Nieminen ei asu täällä. Vierailee vain. Ääntä ja taitoa riittää: ikään kuin ammatikseen näyttelisi. Rajarikon seuduilla asuvana lie tarttunut teatterihajua pelkästä seutukunnan ilmasta?
Eikä pidä unohtaa Minnaa ja Aulia niin saadaan näytelmä kokonaiseksi, eivät jääneet pelkiksi kulisseiksi. Ja eihän kulisseja juuri ollutkaan: valkotuolirivi ja pitkä punaliinapöytä keskellä, vasemmalla edessä samovaari ja votkaa pullossa enolle ja tohtorille.
Turhahan tuonne on rekvisiittaa raahata, tiellä vain olisivat valovoimaisille esittäjille.
Tässä muu tieto: Riäkkyteatteri.
Karjalainen 26.10. -87 |
Meinaan tämän uuden romaanin lukemisen aloitus. Monestihan uuden romaanin aloitus on enempi vaivalloista ja vie aikaa ennen kuin sisällä ollaan.
- No, miksköhän tuntuu?
Oman kielen takia, ihan niin kuin kielen maistan semmoisena kuin ite puhun sitä. Sanat ja rytmi kohillaan.
- No, sano jo mitä luet!
Ka, tätäpä Heinävein muanviljelijää. Siinnon setelokkaremmit ja marhaminnat paikallaan. Naurattaa ihan mitä nykyväki, nuorisosta puhumattakaan, ajattelis, jos kirja käteen pakotettas - vapaaehtosestihan ne eivät tähän takuulla tartu, kun eivät Turuseenkaan. Niillä kun on ne ulukomuankieliset sanat, joita ne viljelevät. Tai eivät viljele kun eivät ne tuommoista verbiä käytä - tietänevätkö ees mitä viljeleminen on. Suomeksi sanottu, puhumaatakaan laulettu, ei oo mnkäänarvoista. Kato vaikka noita tv-ohjelmien nimiä: Suomi Love, Masked singer, Tempation Island jne. Muuten Islannissahan Marinin Sannukka on pilettämässä parraillaan. Vähintään toisen sanan pitää olla englantia.
- No johan oot!
Epeli, sanosit jos semmosen sanan tietäsit. Nyt sanot buumeri tai jotain.
- Vaan se alotettu kirja, mikä ihme se on?
Näkyy kertovan sodasta, ja hevosesta. Liinusta. Jokos innostut?
- Mitenkä niin innostus muka?
Eikös se oo muotiharrastus, niihen seinälläkiipeilyjen pankoorien seassa?
- Joillakin on, toisilla ei. Vaan kakases jo nimet eläkä lorua joutavia!
Enpä kerro, kun nuin kiirettä pijät. Sen verran paljastan, jotta kirjan kirjotti Sakari Issakaisen veli, Sakarin, joka kirjotti aikonaan Paratiisissa ei soi Paganini -romaanin. Taiten kirjottikin. Kehuin sen ihan lehteen, vaikka taisin moittia kirjaa rakenteen ja kielen hygieenisyydestä. Ihan pitää kaivaa se kirja esille ja sen arvostelu tään päivän pottuun.
- Vaan ennen kuin kaivelet, kerro nyt ihmeessä alottamasi kirjan nimi, ees tekijä, niin ei jää kaivelemaan.
Jätän arvuuttelun varaan. Kerron vaikka huomenissa mikäli sikäli.
- Pidä tunkkis eli hevoses!
Karjalainen 26.10. -87 |
Edellisen blogihupsuttelun jälkeen on aika palata taas osoittamaan hentoa sivistystään. Ja ikuisuusaiheeseen, jolla olen aivojani rääkännyt: kuvako vai sanako? -mittelöön. Erno Paasilinnahan olevinaan jo tuon ratkaisikin sanan voitoksi.
Kauan vei aikaa ennen kuin olin valmis tarttumaan Nina Kokkisen Totuudenetsijät — Esoteerinen henkisyys Akseli Gallen-Kallelan, Pekka Halosen ja Hugo Simbergin taiteessa -kirjaan, Vastapaino 2019, joka tuossa lattialla olevassa kirjakorissa on lojunut tummanpuhuvine kansineen odottamassa poimijaansa.
Kuvamiehet, kuvittelijat, aistiherkät Akseli Gallen-Kallela (1865-1931), Pekka Halonen (1865-1933) ja Hugo Simberg (1873-1917) etsivät, kun ei (k)ristinusko uskonnollisuudeksi riitä saati tiede perille vie, elämän henkisiä syvyyksiä esoteerisilta alueilta - sieltä missä tieto on 'kortilla', eikä kaikkien savutettavissa. Okkulttuurista. Mystiikasta. Josko löytöretket okkultismin, teosofian, antroposofian, parapsykologian, buddhalaisuus, hindulaisuus yms. parissa johdattaisivat henkisyyden herkkään/kovaan ytimeen.
Pekka Halonen: Kivityömiehiä (1903) |
Kaikuja (meditatiivinen henki/tunnelma) valmistumisprosessista, henkistymisestä Nina Kokkinen näkee Pekka Halosen Kivityömiehiä-öljymaalauksessa, jossa etualan kivenmurikka on irrotettu työstettäväksi ja jossa kivi lopulta on taustalla sopivaksi muotoutunut hiljaisten puurtajien käsittelyssä, valmiina siirrettäväksi rakennuspaikalle.
Pekka Halosen jalanjälkiä ja kädentaitoja etsiskelimme jokunen vuosi takaperin aivan vikasuunnalta eli Pekan kotiseudulta Lapinlahdelta, vaan Eemelihän siellä vain olikin; Halonen jäi, ja löytyi Tuusulasta, jossa Halosen ateljeen tosin kevytkenkäisinä kiireessä ohitimme, koska Rantatiellä oli muitakin taiteilijakoteja Sibeliuksen Ainoloineen tutustuttavina. J.H. Erkkoa silloin hain ja löytyikin. Kiveä ei voinut kipata missään nimessä, joten Halonen sai jäädä toiseen kertaan. Vaan eipä hättää, sillä nyt Totuuden etsijä -kirja kertoo myös Pekan suuntauksista.
Hugo Simberg noista tutuin on Haminan reissun ja Tampereen tuomiokirkon maalausten jäljiltä. Vaikka Simbergin pirut enkeleineen löytyivät oikeastaan paremmin Helena Ruuskan Hugo Simberg - Pirut ja enkelit, (WSOY 2018) kirjan sivuilta.
Taitaa olla murtumassa oma usko sanan voimaan ja Paasilinnan todisteisiin kokemusmatkailun myötä: kääntymässä kuvan etevyyteen aistien tulkitsemisessa. Näinköhän tässä vielä oppii lopulta 'kuvankäsittelyä' - sittenkin! 😌
muistattehan vielä meidän velkaisen pitäjän?
Ovat myyneet kaikki 'mehtäsä' puineen päivineen viime viikolla, maksaneet velkansa ja nyt ovat ongelmissa - oikein paikallisaviiseissa huokailevat:
- Säästöt sulaa, inflaatio laukkaa. Mihin sijoittaa liikamillit?
- Ostakee niillä mehtee!
jaetaan juuri näillä näppäimillä, so. to-ilta klo 18.30
Ehdokkaat
Kuvana yllä ja nimenä alla aakkosjärjestyksessä, suoraan Hesarista 17.11. 2022 kopsattuna.
Kuka saa Helsingin Sanomien esikoispalkinnon? He ovat voittajaehdokkaat
Kerrankin luettelossa edes yksi ennestään tuttu kirjailija ja hänen kirjansa, mikä suuri ihme kirjapalkintotaistelukentällä; yleensähän kaikki ovat tuttuja vain - no jaa, jääköön sanomatta keille.
Elina Airion teos Metsässä juoksee nainen viekoitteli ensin nimellään (jotta maastomaratonillako? vautsi Vau!) ja säväytti sitten kielellään näin:
LUE vaikka! |
LUE vaikka! |
kyselee muuan meille tuttu mies kiikkukeinussansa.
Maajussit kättelyssä |
- Mitähän sitä nyt töllöttäisi, kun Victoria sai Viktorinsa, Anna-Reetta Kalevinsa, Joonas Lindansa ja Arho, tuo Rantasalamen sulttaani, Karoliinansa. Oikea onni kun potkaisi jok'ikistä.
Meidän Onni Eläkeläinen sen sijaan potkaisee kiikullensa kyytiä ja laatii oman ränkkinginsä, rätinkiä summaa:
Vaan entäs nyt? - TV kiinni ja lisää kehitystä kehiin?
Mitä vielä! Edessä sunnuntaista kuukauden päivät jouluun asti tätä rataa:
Kustannus Länsirannikko |
Luen Ritva-Elina Pylvään romaania Aunuksen Pääskyset. Monen modernimman, kerroksellisemman romaanin jälkeen on välillä helpottavaa lukea selvää ja selkeää proosaa, sellaista missä ei rakennelmilla eikä kielellä leikitä. Miten sen sanoisi: aitosuomalaista tekstiä, sellaista mitä nyt ahot, sillanpäät, joenpellot ja linnat ovat luettavaksemme arjen kulusta kirjoittaneet. Semmoista maanläheistä - tässä tapauksessa isänmaan läheistä.
Tykkää tykkää.
"Kolme punaista jäi vangeiksi. --- Sotilaat lähtivät kuljettamaan punaisia lähellä olevan riihen taakse.
Paum. Paum. Paum. Paum.
---
- Miksi ne ampuivat neljä kertaa? Kolme miestähän niitä vain oli.
- Joku jäi kitumaan. Vai olisikohan se ollut kunnialaukaus?"
Saahan sitä tässä Saiman kaltainen pieni ihminen kaikessa rauhassa sottailla, asetella lukemalla palasia paikoilleen ja tuumailla: - Kauheaa! Samaa kuin iltauutisten Ukrainassa. Samaa aina vain tuon Ison Vallan meininki - jos pienenkin. Ei miksikään muuttunut maailmanmeno.
Vaan nyt on aika nielaista Aunuksen pääskysistä loppuluvut.
"HVHjTerve!- kuin pukki.Otin kerralla kaks piikkiä. Vasempaan voimanpattiin influenssan, oikeaan koronan.Yhtä piikkiä pyysin, vaan ei pistäjätäti suostunut. Ei kulluma kuulu valikoimaan vielä.Putinia vastaan pyysin piikin.Mites itelläs?tuusLennu "
Kirjasäätiö.fi |
Teos |
Melkeinpä tuo sama: samat säväykset antaa, vähän laimeampana tosin.
"Aivosumu hälvenee, solut puhdistuvat uloshengityksen ansiosta", kirjoittaa Kyproksella majaileva Kirsikka Myllyrinne (s.1977) vihdoin maaliin perille päästyään. Vaan on sinne pääsemistäkin, kun harjoitteluvaihe on venähtänyt repaleiseksi koronan tuomine rajoitteineen, ulkonaliikkumiskieltoineen ja hirmuhelteineen,
Niinpä jää aikaa laventaa rehkimistunnelmiaan ja kirjoittaa kirjaan kontekstia, joka paisuu itse objektia suuremmaksi. Pääsemme kertaamaan antiikin jumalat, filosofit ja Pandoran lippaat siinä ohessa.
Ei siinä mitään - vähemmänpähän lukijankin reiteen sattuu ja välttyy muiltakin jalkavaivoilta ja rakkuloilta. 😁
Tulee mieleen muinoisen Juoksija-lehden perustajan ja päänuatikan Tapio Pekolan (vieritä: KL 29.10.2011 →Tinkimätön Tapio) syvälliset ja filosofiset, epäkaupalliset jutut lehdessään. Niistä pidin. Joten pidettävä se on Kirsikka Myllyrinteenkin kirjasta, vaikka yksi asia siinä vastaan lyötättää, mutta siitä myöhemmin Kirjavinkeissä (vihjaus otsikossa).
lapasesta lähteneitä
Pyhäinmiestenpäivä nimenä oli liian osoitteleva ja se muutettiin pyhäinpäiväksi. Moinen turha harhaprosessi olisi kiireenvilkkaa peruttava ja tuo ei mistään kertova uudistettu nimi muutettava nykyaikaisemmaksi, so. otsikon ilmoittamaksi.
Kun kerta historiallinen kekrikään ei tunnu nykyeläjille uppoavan, niin halloweenia vain kaikille! Ja syksyn sadonkorjuu kunniaksi ahmaiskaamme parit hamburgerilaismällykät ja tuontiriisipuurot lanttukukon sijasta.
Kippis!
Nimimerkki Turhautunutko? tässä lopettelee otsikossa mainittua päivää. Ja antaa palaa jatkaen samaan syssyyn: - Tuokin Elämäni biisi, Vesku Loirin muistolle pyhitetty konsertti olisi muuten ollut hyvä, mutta miksi piti sekin mennä pilaamaan englanniksi lauletulla loppulaululla. Vai oletteko kuulleet itse maestron laulaneen joskus muulla kuin suomen kielellä!
Ette ole.
SM-hiihtocup sentään selostettiin suomeksi, mistä pojot ja peukutukset YLElle ja VSport+Suomelle. Samoin kumpikin NHL-lätkämatsi, se jossa rahapojat oli rahdattu Ameriikoista asti Tampereelle sananmukaisesti töitä paiskimaan - ja toisiaan. Onneksi ei noista suomalaispelureista yksikään, ei Laine eikä Rantanenkaan, yllä koripalloilija Markkasen yli miljoonan kuukausipalkalle - ähäkutit! Joku roti sentään säilynyt tienuissa ja työn arvottamisessa.
---
Niin no, lapasestahan tämä lähti. Sen jälkeen välittömästi, kun olin lukenut Kakkosen kirjan ja näitä pyhäinpäivän tekstiviestejä pyhäinpäivän Karjalaisesta:
Onni Eläkeläisen 'Mitupiti'-ilmalämpöumppupumppu, se kotkotus, on nyt suoltanut lämpöä ja vettä kuukauden päivät.
On peräpeiliin katsomisen paikka eli aika yhteenvedon, jonka Helen-sähköyhtiöystävä kotisivuillaan päivittäin päivittää:
578 kWh lokakuu 2022 (11,79 c/kWh) 1340 kWh lokakuu 2021 (4,41 c/kWh) |