Tietoja minusta

Oma kuva
Vanheneva ja haurastuva: ilman sarvia ja kohta varmaan hampaita; exänä: ope (luokan-, erityis-), lautamies + ties mitä - ja mikä huvittavinta = humanististen tieteiden kandidaatti HUK. Tällä POTULLA eli potalla ähistään omanlaisesti, ylen viisaita vältellen. (Blog content may be published in part or entirety by any print, broadcast or internet/digital media outlet, or used by any means of social media sharing.)

torstai 22. marraskuuta 2018

Heilahduksenvaimennin

- Lähe nyt, siun parhaakses tässä.
Odottelin, josko se vastais: - Ei se toinna.

-Vaan jos kuitenkin. Katottas kaikki arvot. Perusteellinen tutkimus.
Ooottelin taas, josko vastais: - Sillä kun ne piikit.

Aikansa kampoihin pantuaan, hörähti. Lähettiin. Kuukauden oli ollut lepotilassa. Nyt tuntui menohaluja riittävän, ihan kiitettävästi. Vanhukseksi notkea suorastaan. Mitä kun ikävuosia jo alun toistasataa. (jos ihmisikävertailulla mennään).

-  Hyvinhän sinä vetelet! piti kehaista. - Etkä vielä viimeisiäs. Hyvin ronklattaa.

Eipä enempää vejätellä: agendalla (heh!on dieselmersun -87 katsastus.

Yhessä mersun kanssa mentiin, vähän vapistiin kumpikin - minä läpimenon toivottomuudessa, mersu vanhuuttaan.
No kun ei tullut edes valoja säädeltyä, eikä polttimoita tarkisteltua.

Ei muuta kuin rullaan vaan; sinne johonkin ovettomaan ulkokoneeseen ajoi katsastusmies auton renkaat ja alkoi huudattaa niin että pahaa teki sisälle asti: Kovalaisen tarjoama kahvikuppi kummasti käsissä kilahteli ja vähä ettei kahvipullaan tukkeuttanut.

Sieltä nuo kohtappian kuitenkin ajoivat - putinmaisten korkeiden - ovista sisätiloihin, ja mersua hiissattiin yläilmoihin.
Nyt, nyt alkoi se piikitys ja renkaiden retkutus.

En kärsinyt tuommoista kaverin mukilointia pitempään katella, kävelytti toiselle kupille. Säälin autovanhusta - antaisivat olla rauhassa jo tuon ikäisen. Jotain kunnioitusta vanhuksille! Jos autona saavutat kolmenkympin rajapyykin, niin kyllä se on sama kun ihminen sata vuotta täyttää. Museoikäisiä ovat, ihmistä tosin ei saa laittaa museoreksiteriin niin kuin auton.

Aikansa reudottuaan putkahtivat kaverukset, mersu ja katsastusmies perä edellä pihalle ikään kuin mitään pahoinpitelyä ei olisi tapahtunutkaan. Katsastusmiehellä nivaska papereita mukana.

guilty or not?

- Ei mitään. Läpi luiskahti.
- Uskomat... aloin änkytellä.
- Kolme vikaa: takarekkarin vasen valo, etu oikea seisontavalo eivät pala ... ja heilahduksenvaimennin vuotaa. Korjaile kuukauden sisällä. Ei tarvii tulla näyttämään.

'Heilahduksenvaimennin vuotaa' - 'Heilahduksenvaimennin vuotaa', niin se katsastusmies torui, ja sitä sanomaa piti jankaten jatkaa:

- Tiijjätkö, jotta siula se heilahuksenvaimennin vuotaa? tolkutin mersulle ja perään totuuden. - Mie en tiijjä. - Muuten oot kyllä estepeli! - Hommataan siule uusi semmoinen heilurin vaimennin, niin loppuu vuotaminen. Ja saahaan tietää mikä se on! Ja katotaan mitenkä se vaikuttaa meijjän ajomukavuuteen. Taikka oikeestaan siihen tulevaan puolenvuoden tallissa seisomisees.

... pian oltiinkin jo varaosaliikkeen pihassa ...

KIRJA-ARVOSTELUT
*** 
myös

10 kommenttia:

  1. Mitähän ois sanonut vanahan ajan katsastusmies 1970-luvulla, jolloin ei ollut alalla kilpailua? Meikäläisen melko uuvesta korollasta tsiikaili valoja ja sanoi, ettei mene läpi, harittavat mikä minnekin. Ajelin tutun korjaamomiehen luo. "Mänehän näytä uuvestaan", sanoi eikä tehnyt korjauselettäkään. Tiesi sen simputuksen. Toisella kerralla jo kelpasi katsastusmiehelle. Ne olivat jumalasta seuraavia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ej

      kehitys kehittyy, jopa alkossa hymmyillään! sanovat - oon kuullu. ;)
      Moni se ei muuten tiijjä, mikä heilahduksenvaimennin on - ei liity alkoon, vaikka hyvin sopis niihin hommiin.

      Poista
  2. Hyvä vanhusasiantuntijaväki

    Eikös semmoset kestovaipat oo parasta mitä nestettä valuttavalla vanhukselle voi nyky-yhteiskunta tarjota.
    Ja ellei heilahukset vaimene, niin lepositteet tai korkiat laidat, jotta pysyypi aloillaan ...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voksi, sir

      enää puuttuu että korkealaitaset, ne jotka kulettivat elikoita Lihakuntaan, siirtysivät nyt miltei toimettomina kuletttamaan vanhuksia Attendon ruokkimisyksiköihin.

      Ei muuta kun sähköpatukkaa takapuoleen jos mummot ja ukot eivät ala kömpiä kyytiin. ;)

      Poista
  3. Mielikuvissani heilahduksenvaimennin kuuluu samaan sarjaan kuin hilavitkutin ja ikiliikkuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ej

      se Huovisen 'välikäsi' samaa saattuetta myös, vaan käypä kurkistamassa tuolta Jussin alta arvotuksellemme vastaus.
      Monenlaista hämmäystä - lie EU:n vikoja tämäkii

      Poista
  4. Empä ennen ole tuommosta vikaa nähny ja melko paljo oon W124 alustaa tutkinu, joka on pitkästi samanlainen kun W201:ssä eli eessä ja takana poikittainen kallistuksen vaimennintanko. Ovat umpirautaa ja kumipuslilla kiinni rungossa, plus takaakselilla on sellaset muoviset koiranluut. Ei niistä valu mitään. Lie joku iskari tahi ohjausiskunvaimennin mikä vuotaa. Jos ohjauksen vaimmennin vuotaa niin ei se kallis ole missään n. 40 euroa ihan laatuosanakin. Toinen melko vähäpätönen vaimennin on kaasuvivustossa eli vaimentaa äkkinäistä polkimen painallusta eli estää kengurudieselillä ajoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jussi

      astelin tuohon kuvan liikkeeseen ja kerroin että pitäs saaha uusi heilahduksenvaimennin oikeelle taakse. Anto semmosen pitkän pötkön kappeessa pahvilaatikossa.
      Siitä sitten korjaamolle pötkölaatikko kainalossa.
      - Iskari se on, hymähti korjaaja ja vahtoi vuotaneen iskarin uuteen, - Tää entinenkin toimii, sen takia ei hylänny kun koneet näyttää ookoota. Ennen kun pelekillä silimillä tarkastelivat hylkäsivät heti.

      Vaan nyt suapi mersuviaton männä talaviunille katsastettuna, herätellään sitten kevväällä; ennee neljännes puuttuu miljoonasta kilsasta.

      Poista
  5. Yleensä iskarit vaihetaan pareittain, no riippuu sen toisen kunnosta millanen saksanseisojasta tulee ajolleen. Merkilläkin on väliä, pari hyvää valmistajaa on ja kymmeniä huonoja. Ehkäpä siellä seisokissa merkillä ei ole väliä, vaikka olis miten somat Marilynit alla. Paras kuitenki on Bilstein ja ja rinnalla ravaa Koni. Kertoo hevosettomien tietotoimisto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jussi

      vissiin ois ollu aihetta, kun kumpikin alkuperäinen lie?
      Vaan passaa sitä tallissa polleena talvehtia noinkin, kuten vihjasitkin!
      Tuon mersun kanssa on vähän kuin entisen saunankiukaan: kumpaakaan ei saa kelvottomaks. Lasiluukuton kiuas piti lopulta kyörätä Kankaanrinnan romukeräyspisteeseen jotta sai uuden lasiluukullisen. Ja johan saunatunnelma moninkertaistu!

      Poista