Tietoja minusta

Oma valokuva
SARVin jäsen, ex-lautamies, emeritus ope

tiistai 13. syyskuuta 2016

Pitäisi lukea tämäkin - Kiinan -tset

VI

Tuhannen vuotta Dantesta (1265-1321) taaksepäin, palattava vielä hetkeksi ennen Jeesuksen syntymää, ja Aasiaan otamme takaloikan.

Kenpä ei Kungfutsea (553-479) (nyk. Kong) tuntisi! Muuten sillä Frederikin Kungfu-taistelurallatuksella ei ole mitään tekemistä tämän herrasmiehen kanssa, jonka mukaan on kehitelty viisiportainen moraalihyvesuhdeeoppi: inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, hyvät tavat, uskollisuus ja viisaus.
Keskustelut-opas esille ken tarkennusta haluaa!

Laotse (s. 532 eaa) on tietysti tuttu taolainen, opin perustaja - tuon sentimentaalis-mystisen opin me tiedämme ja hyppäämme vähemmän tunnettuun Kiinan poikaan, mutta erittäin mielenkiintoiseen, niin ainakin olen lukuhetkellä KK-vihkoon merkinnyt, Chuang Chouhun (365-290) eli Chuangtse-nimiseen (nyk. Zhuangzi) omaperäiseen taolaiseen filosofiin, joka KK:n mukaan 'oli epäilemättä eräs maailmankirjallisuuden suuria neroja' ja joka oli 'yksityisen ihmisen puolella yhteiskuntaa vastaan, vapauden puolella orjuutta vastaan'.

Kas tässä mietittävää häneltä:
  • sukupolvet ihailevat ihmiskätten töitä > erehdystä (hevosenkasvattaja, savenvalaja, puuseppä)
  • päinvastoin, tavoitteena pitäisi olla: KEHRÄÄMÄTTÖMÄN SILKIN JA VEISTÄMÄTTÖMÄN PUUN TILA.
Iloksemme KK:n 2. osassa on luettavissa diogenesmäinen juttu turhuuksien turhuudesta:

Chuangtse on kalastelemassa P'ujoella, ruhtinaan lähettämät virkamiehet saapuvat houkuttelemaan häntä hallitsemaan kanssaan.
Chuangtse jatkoi onkimistaan eikä kääntänyt päätäänkään.
Vihdoin hän sanoi:
- Olen kuullut, että Ch'ussa säilytetään pyhää kilpikonnaa, joka kuoli aikoinaan kolmentuhannen vuoden ikäisenä. Ruhtinas pitää sitä arkussa esi-isiensä temppelissä. Mitä arvelette, kumpi olisi kilpikonnasta mieluisempaa, maata kuolleena ja palvottuna arkussa vai kuljeskella elävänä ja heilutella häntäänsä mudassa?

- Varmasti se mieluummin olisi elävä ja heiluttaisi häntäänsä mudassa, vastasivat virkamiehet.

- Tiehenne! huusi Chuangtse. - Minäkin heilutan mieluummin häntääni mudassa!

 
I - II - III - IV - V - VI - VII - VIII - IX - X - XI

4 kommenttia:

  1. Yhessä Veikko Huovisen jutussa, atomia käsittelevässä, on koerra, jonka nimi on Konfu. Sitä kutsutaan huutamalla "Konfu, tseh!" Hänkin varmaan heiluttelee häntäänsä mieluummin.

    Eläintä tarkoittava persoonapronomini edellä tuli siitä, että Nyyperin Arton ohjelmassa oli nainen, joka oli ollut hoitamassa orpoja orankivauvoja Guineassa käyttäen heistä hän-proniminia. Ihmisapinalla on yli 90-rosenttisesti samat keenit kuin mulla ja sulla, niin kyllä se hän on, vaikka Savossa ja Hämmeessä se, niinku myökiin.

    VastaaPoista
  2. Aika lailla tuntemattomia ovat nämä kungfutset, frederikit ja laotset meikälle. Käytän kuitenkin tilaisuutta hyväkseni mainostaakseni klassista kiinalaista luontorunoutta eli shanshuishia, jonka kulta-aikaa olivat vuodet 600-900. Runoja on mm. teoksessa Hiljaiset vuoret, kirkas kuu, suom. Tero Tähtinen, Savukeidas 2016.

    Puron vesi virtaa heleänvihreänä,
    valkea kuu loistaa kylmän vuoren yllä.
    Tyynnytä ajatukset ja mielesi kirkastuu,
    näe asioiden tyhjyys ja maailma saa rauhan.

    -Han Shan

    VastaaPoista
  3. Hyvät Kiina-ilmiöihmiset

    Se oli meikäläiselle uutta, jotta chihuahuat ovat kalastelleet Puijolla ...

    Tseh tseh, tuuppa kalastammaan !

    Asiasta kolmanteen :

    Eikös se yks orpovauva-oranki oo siellä Paratiisissa täyshoijjossa.

    VastaaPoista
  4. Hyvät sitkeimmät, 3!

    läheltä pittää ettette kärryiltä putoa!
    Vox, sirille sanoisin jotta: - Piä Chuus kii!

    Suattaa olla että ylhuomenna on jaappanilaisten naisten vuoro, voip tuas ravistella porukoita ...

    VastaaPoista